• Flygfyrar Gbg-Malmö ⇓ ⇑ | Fyr 128 Svedberga
Innehåll: 1.Läge och rester. 2.Kartor. 3.Vinterbilder. 4.Höganäs flygfält. 5.Höganäsbilder. 6.Mjöhultsboken. 7.Bildfråga. 8.Länkar
Svårt bestämma läget exakt från kartor och flygfoton - Koll med GPS behövs!
WGS84: N 56° 9' 56", E 12° 42' 15"
WGS84, Decimal: 56.1656, 12.7044
RT90: 6230708, 1307391
Flygfyren låg på toppen av Svedberga kulle, som idag är ett populärt strövområde.
Det finns ett betongfundament på toppen. Efter flygfyren har det stått ett luftbevakningstorn där.
På plattan syns ett trekantigt märke från luftbevakningstornet. Kanske använde det fyrens mast? Jfr foto längst ner.
Några bilder:
En sommarbild av det sex-kantiga betongfundamentet. Det brukar stå en sittbänk här, se nedan. Foto Sverker Justusson.
Detalj som visar att masten varit av trekantig typ. Man ser de avsågade bultarna i hörnen:
Vi hittade dock inte några öglor eller annat för infästning av stag.
Översikt och detalj från Google Maps. OBS! Det har skett förändringar i skogen, röjning m.m.
Svedberga: M= Mjöhult by, F= Fyr, P= P-plats, med stig till toppen.
(x= här trodde jag först att fyren fanns).
Höganäs: H= Höganäs Museum, A= Höganäs flygplats,
V= Vattentorn, S= VOR Radiofyr SVEDA, D= Djuramossa, Beredskapsmuseum.
Från P-platsen på västra sidan finns en promenadvägen upp till Svedberga kulle, som höjer sig 50 m över omgivningen.
Resterande foton nedan av Bo Justusson.
En vinterbild av det sex-kantiga betongfundamentet.
En del skog har huggits ner runt kullens topp, så nu har man god utsikt.
Svedberga kulle blev naturreservatet 1984. Länsstyrelsens informationsskylt
anger att geologiskt är det grus och sand, en s.k. drumlin, från istidens slut.
Det står även en del om gamla odlingslandskapet.
Men, ingenting om flygfyr och luftbevakningstorn!
Det är Nordvästra Skånes Flygklubb som har sin bas här.
Först ett sommar-flygfoto hämtat från klubbens webbsida.
Flygstationen syns nedåt höger, vattentornet uppåt vänster.
En av hangarerna och klubbhus motorflyg. Foto Bo Justusson.
Den större hangaren. Den lär vara flyttad från Berga gamla flygplats i Helsingborg (?).
Vind-T med flyplatsens identitet ESMH och radiofrekvens 123.55 MHz.
Vindstrut och vattentorn i bakgrunden, och en närbild av Höganäs vattentorn. T.h. gamla vattentornet.
Höganäs hade en av Sveriges få kolgruvor öppnades 1797 och stängdes 1961.
Här fanns en av Sveriges tidigaste järnvägar, en gruvbana.
Man producerar de välkända Höganäskrukorna i stengods.
De viktigaste produkterna idag är olika specialmaterial, metallpulver, sintergods m.m.
Här bild av en gammal gruvvagn, som står uppställd i Höganäs C, vid rondell.
Bilden t.h. med gruvlave och tåg är från
Höganäs-Wrångarp modelljärnväg - utsökt anläggning och webbplats!
Karl Lignell var på 1930-talet chef för Bulltofta flygplats i Malmö. Han var mycket engagerad i
utvecklingen av flygfyrarna, genom tester i Skåne
( › Länk ) och uppförande av fyrar i Skåne och på Västkusten.
I Svensk Flyghistorisk Förenings stora fotoarkiv (över 100 000 bilder!) finns många som tagits av
Karl Lignell. De som är på flygfyrar har jag gått igenom och lyckats identifiera plats för i flera fall.
För fotot nedan är platsen fortfarande okänd, men av alla fyrplatser jag kollat via kartor och foton så
verkar Svedberga mest sannolik. Fotot visar att fyren står på en kulle med betesmark och har granskog i bakgrunden.
Ett liknande torn fanns för › flygfyr 125 norr om Lund
Vegetationen på Svedberga har dock ändrats flera gånger under de senaste 100 åren.
KOLLA! - Notera att det går två vajrar för stag ner till en stor sten,
så ett sätt att kolla min gissning är att se om det finns en stor sten med två borrhål för öglor för stag.
Och hittar du stenen så vill jag hemskt gärna få ett nytt foto från samma vinkel!
Foto hämtat från SFF Fotoarkiv - "Plats okänd". Fotot var snedtaget och jag har vridit det så att masten är lodrät.
Uppdaterad: 2012-01-23, Bo Justusson, Stockholm,
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @.