• Flygfyrar Sthlm-Jkpg Luftleden Stockholm - Malmö
Ljusfyrar och hjälplandningsfält på 1930-talet.
Kartor t.v. hämtade från Gösta Sundén planeringspärmar, som sparats hos Riksarkivet. Utsnitt och tillägg av Bo Ju.
Gösta Sundén ledde arbetet med fyrutbyggnaden på Luftfartsenheten, som då fanns inom Kommunikationsdepartementet.
•
Om Gösta Sundén i "Vem är Vem" .
•
"Sveriges Luftfartsleder fullbordade 1938", Gösta Sundén, ur Nordisk Familjeboks Månadskrönika, Dec 1938.
Även i boken om ABA - "På säkra vingar" - finns en artikel av honom om "Luftleder".
Kartor t.h. hämtade från Lantmäteriets Historiska kartor, utsnitt och tillägg om fyrar m.m. av Bo Ju.
De flesta ekonomiska kartorna är från 1940-talet och 1950-talet, men de i Skåne är senare.
NYTT 2012 mars Lägen och rester klarlagda för alla fyrarna i Sverige.
Tack till alla som hjälpt till. Återstår att få foton från idag för några få fyrar.
Fyr Nr Namn koordinater |
Generalstabskarta markering för fyrläge |
Textkommentar - mer på fyrsidorna |
Äldre Ekonomisk karta röda tillägg av Bo Ju. |
Källor |
|
Flygplatser i Stockholm |
Lindarängen flyghamn för sjöflyg.
Barkarby och från 1936 Bromma, för landflyg. |
- | - | - | |
Fyr 101 Södertälje
400 m SV Brunns- ängsskolan. 80 m NV Utsiktsvägen WGS84: 59.20778, 17.63426 RT90: 6566615, 1604486 SWEREF99: 6566160, 650406 Alla +/- 5 m masthöjd 20 m |
Det var svårt avgöra exakt var masten stod. Först kollade jag Brunnsängsskolans gård - Miss! Sedan mitt emellan triangelpunkt 65 och f.d. tegelbruk. På en höjd nu syd om halvcirkel-format hyreshus - Träff! Intill fyrfundamentet finns en vridbar mast för triangulering, och Generalstabskartan visar höjdvärde 74 m här. Fina utsiktsplatser: 100 m V fyren, och 300 m SO, vid södra ändan av Utsiktsvägen |
Källor:
- Karta 1: RA1/Södertälje, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. . - Karta 3: RA1/Södertälje, detaljkarta finns. |
|||
Fyr 102 Gnesta
3,1 km VSV Gnesta stn V Bråkedal gård WGS84: 59.04369, 17.25936 RT90: 6547812, 1583471 SWEREF99: 6547109, 629625 Alla +/- 30 m |
2,5 km VSV Gnesta station. Kulle intill punkt 155 vid Hållsta by. På högsta punkten på kullen, ca 150 från biväg.
precis söder om ett 8 m stenröse.
OBS vägen omdragen längre söderut på kartan 1958. Punkt 155 kan vara mätt i fot, och svara mot punkt 52 m? Masthöjd 20 m. |
Källor:
- Karta 1: RA1/Gnesta, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 9H9g Hallebro, 1958. - Karta 3: RA1/Gnesta, detaljkarta finns. |
|||
Fyr 103 Lid
vid WGS84: 58.91724, 16.98185 RT90: 6533414, 1567791 SWEREF99: 6532527, 614124 Alla +/- 30 m |
General-kartan stämmer inte riktigt med texten.
Texten anger på Prästbols mark och på högsta höjden. Kontroll behövs! |
Källor:
- Karta 1: RA1/Lid, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 9H6d Lid. - Karta 3: RA1/Lid, detaljkarta finns. |
|||
Fyr 104 Stigtomta
vid Goglunda gård 3,7 km V Stigtomta jvg station WGS84: 58.80301, 16.72590 RT90: 6520450, 1553220 SWEREF99: 6519403, 599716 Alla +/- 20 m |
Vid Goglunda gård på höjd 41,4 m, triangelpunkt?.
I handlingarna kallas fyren ibland för Goglunda fyr.
Stigtomta hjälplandningsfält låg 500m söder om kyrkan. Det var mycket enkelt utrustat och är nedlagt. På platsen finns nu ett stort åkerfält som ungefär följer gamla fältets form. |
--- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Stigtomta, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 9H4a Nykyrka, 1958. - Karta 3: RA1/Stigtomta, detaljkarta finns. - Karta 4: Stigtomta flygfält, LMV Hist.Ekon. 9H3b Stigtomta, 1958. |
||
Fyr 105 Ålberga
vid Ålberga gamla station, Kolmården WGS84: 58.72658, 16.58010 RT90: 6514890, 1541840 SWEREF99: 6510686, 591494 Alla +/- 20 m |
På den ekonomiska kartan från 1956 är angivet "Ålberga flygfyr", vid triangelpunkt 115,0 m. Flygfyrarna stängdes dock av runt 1948. | --- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Ålberga, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 9G2i Kila, 1956. - Karta 3: RA1/Ålberga, detaljkarta finns. |
||
Fyr 106 Krokek
Norr Marmorbruket Väst Kolmårdens djurpark WGS84: 58.66220, 16.43653 RT90: 6504580, 1536640 SWEREF99: 6503331, 583335 Alla +/- 50 m |
På högsta höjden. Masthöjd 15 m.
Obs Stavsjö järnväg "Nunnebanan" 600 mm. Fordon finns idag på: - Östra Södermanlands museijärnväg |
Skogsväg(?) ungefärligt inlagd efter karta år 2010. |
Källor:
- Karta 1: RA1/Krokek, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 9G0h Fågelhamn 1947. - Karta 3: RA1/Krokek, detaljkarta finns. |
||
Fyr 107 Norrköping
1 km syd Kungsängen flygplats. WGS84: 58.57516, 16.22337 RT90: 6494790, 1524330 SWEREF99: 6493396, 571147 Alla +/- 20 m |
Fyr 107 är bevarad och står idag uppställd i
Oxelbergsparken i Norrköping, invid Luftfartverkets kontor.
Den har en geocache: WGS84 ungefär: 58.58896, 16.20273 |
Notera specialsymbolen - en liten stjärna. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Norrköping, på Generalstabskarta. - Foto 1: Magnus Bark, se Wikipedia-flygfyr - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 8G8e Vilbergen, 1947. - Karta 3: RA1/Norrköping, detaljkarta finns (mitt foto lite suddigt). |
|
Fyr 108 Norsholm
vid Roxens ostspets. WGS84: 58.51742, 15.96212 RT90: 6488294, 1509146 SWEREF99: 6486720, 556046 Alla +/- 20 m |
Notera specialsymbolen på Ekon.kartan, en liten stjärna, och man ser symbol för transformator på kraftledningen. | - |
Källor:
- Karta 1: RA1/Norsholm, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 8G7b Norsholm, 1947. - Karta 3: RA1/Norsholm, detaljkarta finns. |
||
Fyr 109 Gerstorp
2,5 km NV Malmslätt WGS84: 58.42814, 15.48767 RT90: 6478382, 1481449 SWEREF99: 6476481, 528481 Alla +/- 20 m |
Källkarta ej hittad, men platsen anges med:
"2,5 km NNV Malmslätts station, 65 m söder om Lustigtorp". |
- |
Källor:
- Karta 1: Bo Ju. Bakgrund: LMV, Historiska kartor, Generalstabskarta - Karta 2: Bo Ju. på LMV Ekon.karta 8F5g Malmslätt, 1948. - Platsangivelse, RA1/Gerstorp. |
||
Fyr 110 Högby
2 km N Mjölby WGS84: 58.35418, 15.10342 RT90: 6470315, 1458913 SWEREF99: 6468148, 506053 Alla +/- 40 m |
Svårt hitta någon referenspunkt.
Och detaljkartan har norrpilen lite fel. Konstigt nog ingen symbol i Ekon.kartan. Tornhöjd 25 m. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Högby, på Generalstabskarta - Karta 2: Bo Ju. på LMV Ekon.karta, 8F4g Skänninge, 1948. - Karta 3: RA1/Högby, detaljkarta finns. |
||
Fyr 111 Hästholmen
3 km syd Hästholmen samhälle o. hamn WGS84: 58.25575, 14.61747 RT90: 6459752, 1430270 SWEREF99: 6457248, 477551 Alla +/- 20 m |
Militärt skjutfält norrut, och strax intill hjälplandningsfält.
Fyren 900 m SV om flygfältet. Triangelpunkt 112,8 m Tornhöjd 20? m. |
Källor:
- Karta 1, RA1/Hästholmen, på Generalstabskarta - Karta 2, Bo Ju. på LMV Ekon.karta, 8E1g Ödeshög, 8E2g Västra Tollstad. - (ej detaljkarta) - Större karta med flygfältet och fyren. |
|||
Fyr 112 Visingsö
södra delen, 400 m V Hagby. WGS84: 58.02007, 14.31673 RT90: 6433857, 1412036 SWEREF99: 6431149, 459636 Alla +/- 30 m |
Notera att flygfältet Visingsö finns kvar och ligger på öns nordspets.
400 m väster om Haga, i kanten av fornlämningsområde. Riksantikvarieämbetet yttrade sig och bad om försiktighet vid grävning. Ingen detaljkarta och lite osäker plats. Masthöjd 20? m. 1933. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Visingsö, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju, LMV Historiska kartor, Ekon. 7E6c Stigby. - (detaljkarta finns inte). |
||
Fyr 113 Jönköping-
Ekeberg. 5 km SO Jönköping 300 m SSO Ekeberg WGS84: 57.74438, 14.22386 RT90: 6403282, 1405830 SWEREF99: 6400516, 453797 Alla +/- 20 m |
Vid triangelpunkt 279,5 m.
I text anges: "50 m söder om e i Myrebo", och då avses Generalstabskartan. Flygfyren finns angiven på ekonomiska kartan år 1954. Jönköpings flygfält var ett av de något större flygfälten på 1930-talet. |
- |
Källor:
- Karta 1: Bo Ju - Jönköping/Ekeberg, på Generalstabskarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska kartor, Ekon. 7E0b Rogberga 1954. - (ingen karta hos RA). |
||
Fyr 114 Lerås
4 km NO Byarum WGS84: 57.56206, 14.19162 RT90: 6383026, 1403426 SWEREF99: 6380243, 451636 Alla +/- 20 m ev. 200m söderut! |
Fyren flyttad 1936 från Gärahof 2 km S Byarum till Lerås.
Detaljkarta anger två olika förslag, ett nära ladan, ett 200 m söderut. Ekon. kartan har triangelpunkt och punkt nära ladan. |
Källor:
- Karta 1: Bo Ju på Generalkarta. (RA ingen Generalstabskarta). - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska kartor, Ekon. 6E6a Byarum 1954. - Karta 3: Bo Ju på Ekon. 6E5a Vaggeryd, 1954 - Karta 4: RA1/Lerås detaljkarta finns! |
|||
Fyr 115 Hagshult
1,5 km NV Hagshult Lindåsa kulle WGS84: 57.35001, 14.17207 RT90: 6359441, 1401689 SWEREF99: 6356651, 450179 Alla +/- 20 m |
I texter anges på Lindås, punkt 847 i fot, nu 250,57 m.
I boken "Flyget på Ljungheden" finns fina bilder. |
Källor:
- Karta 1: BRA1/Hagshult, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på Ekon. 6E1a Hagshult, 1953 - (ingen detaljkarta) |
|||
Fyr 116 Värnamo
600 m SSO Värnamo station, på kulle. Idag öster om E4 WGS84: 57.17011, 14.07622 RT90: 6339553, 1395410 SWEREF99: 6336700, 444139 Alla +/- 40 m |
- |
- Extra stor karta |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Värnamo, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. (4 st!) NV: Värnamo 5D8i, 1953 NO: Hindsekind 5D8j,1953 SV: Drömminge 5D7j, 1953 SO: Helmershus 5D7i, 1953 - (ingen detaljkarta) |
|
Fyr 117 Feringe
400 m S Feringe gamla flygfält. På Hammarkullen, triangelpunkt 178. WGS84: 56.94694, 13.91187 RT90: 6314971, 1384781 SWEREF99: 6312007, 433806 Alla +/- 20 m |
Feringe flygfyr låg 400 m syd om Feringe hjälplandningsfält (gräsfält).
- Extra stor General.karta På Hammarkullen, vid triangelpunkt 178,10. Flygfältet finns kvar - utvidgat och med hårdgjord landningsbana. |
- Extra stor Ekon.karta |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Feringe, på Generalkarta, Bo Ju tillägg. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 4 st! 1950 SV: Guddarp 5D2g SO: Berga 5D2h NV: Stegaryd 5D3g NO: Vittaryd 5D3h - (ingen detaljkarta) |
|
Fyr 118 Dragaryd
eller Åsen. 10 km SV Ljungby på Romborsås WGS84: 56.77086, 13.80085 RT90: 6295560, 1377451 SWEREF99: 6292521, 426709 Alla +/- 20 m |
Fyren var nog tänkt att placeras i Dragaryd, men man valde att lägga den på Åsen 6 km åt sydväst. Troligen nära triangelpunkten 180. | - |
Källor:
- Karta 1: RA1/Åsen, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 4D9f Romborna, 1950. - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 119 Beterås
4 km VNV Traryd. Triangelpunkt 186. WGS84: 56.59104, 13.67703 RT90: 6275771, 1369260 SWEREF99: 6272647, 418756 Alla +/- 20 m |
Placering:
"Pkt 600, 4 km VNV Traryds kyrka". 600 i fot, nu triangelpunkt 186. Det finns en geocache här, med närbild av fundamentet. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Beterås, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 4D5d Hinneryd, 1949 - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 120 Markaryd
2,5 km syd Markaryd nära Bokelund gård i Hulabäck. Triangelpnt.125 WGS84: 56.43509, 13.58823 RT90: 6258583, 1363245 SWEREF99: 6255400, 412946 Alla +/- 30 m |
- | - |
Källor:
- Karta 1: RA1/Markaryd, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 4D1c Hulabäck, 1949 - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 121 Gökatorpet
WGS84: 56.28651, 13.49615 RT90: 6242232, 1357011 SWEREF99: 6238985, 406907 Alla +/- 30 m |
Osäker placering. Kan vara på höjd söder om Gökatorpet.
Ingen detaljkarta och ingen tydlig beskrivning, och ganska sen ekon.karta, från 1970-talet. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Gökatorpet, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 3D8b Änglarp, 1970 71 72 - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 122 Perstorp
1,5 km NO Perstorp kyrka. WGS84: 56.14905, 13.40388 RT90: 6227127, 1350765 SWEREF99: 6223816, 400842 Alla +/- 30 m |
Placering: "Punkt 399 1,5 km NO om Perstorp kyrka".
399 är i fot, så punktens höjd 118 m. (x 0,296) Ingen säker platsangivelse. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Perstorp, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 3D5a Perstorp, 1970 71 - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 123 Gellaberg
eller Jällabjär 2 km NNO Röstånga Triangelpnt. 124 WGS84: 56.01018, 13.33481 RT90: 6211821, 1345920 SWEREF99: 6208463, 396178 Alla +/- 20 m |
Jällabjär triangelpunkt 124 m.
I texter anges att "fyren installeras i befintligt trätorn." Oklart om det blev så. Foto på fundamentet i betong finns från 195x. Jällabjär är en karakteristisk höjd och är rester av en nedslipad vulkan. På Internet finns både information och bilder att söka. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Gellaberg, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 3C2j Anderstorp, 1972 - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 124 Trollenäs
150 SV Västra Strö kyrka, vid Tule stenar WGS84: 55.87588, 13.24380 RT90: 6197080, 1339690 SWEREF99: 6193660, 390125 Alla +/- 30 m 25 m högt torn utan utan stagning p.g.a. ligger på jordbruksmark. |
Trollenäs fyr låg invid fornminnet Tule stenar eller Tullehögen, se - Västra Strö runstensmonument Kartan visar även framdragning av el-ledning. På 1930-taleta fanns inte el överallt. Här kan Eslövs Stads Tekniska Verk dra från befintlig 3 kV ledning vid Trollenäs vidare till fyren. Dock ligger fyren inte inom verkets ordinarie område, utan i Svalöf Krafts A-bolag område - svart gränslinje, se: - Större kartbild På större bilden syns även den linjal som jag använde vid fotograferingen för att kunna göra en skala på varje foto/bild. |
- |
Källor:
- Karta 1: RA1/Trollenäs, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. 2C9h Trollenäs,1970 - (ingen detaljkarta) |
||
Fyr 125 Lund
5 km NV Lund C. 1,5 km SV Norra Nöbbelöf kyrka WGS84: 55.72558, 13.14356 RT90: 6180590, 1332775 SWEREF99: 6177100, 383406 Alla +/- 50 m |
Lund fyr låg i Norra Nöbbelöf.
Osäkert läge, ingen detaljkarta eller tydlig höjd. Om på åkerfält så nog bortodlat. Vem kan veta historien? |
Källor:
- Karta 1: RA1/Lund, på Generalkarta. - Karta 2: Bo Ju på LMV Historiska Ekon. - (ingen detaljkarta) |
Uppdaterad: 2013-10-01, Bo Justusson, Stockholm,
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @.