• Flygfyrar Dk • Flygplatser Kastrup
Kastrup på 1920-talet(år?) och 1939. Foton Axel Langes artikel (se Amager-sidan), resp. Köpenhamns Museum.
" 1. Den gamle bygning hed Krudthuset og var fra 1781. Den blev i 1925 flyvepladsen restaurant
og verdens første lufthavnshotel. Her boede den familie som drev restaurant Hammer helt op til 1970.
Krudthuset blev revet ned i 1972 fordi SAS store Jumbojet ikke kunne komme forbi og komme i hangar.
2. Gammel tysk barak blev brugt til lufthavnens tekniske tjeneste. Den brændte ned i 1947. 3. Vilhelm Lauritzen terminalen blev taget i brug i 1939. [Anm. Flyttades 2 km västerut år 1999, när ny huvudterminal byggdes] 4. Flyvepladsens første benzinanlæg blev taget i brug i 1934. 5. Flyvepladsens første hangar fra 1925, ombygget til flyvepladsens første brandstation i 1954 i brug til 1998. |
6. Hangar B blev DDLs første flyhangar den blev færdig i 1939.
[Anm. DDL = Det Danske Luftfartsselskab, gick in i SAS 1946] 7. Hangar C bygget i 1926. I den hangar blev det danske flyfirma KZ faktisk grundlagt i 30erne. [Anm. se Stauning Flymuseum: › Skand. Aero Industri og KZ Flyene] 8. Flyvepladsen lagerbygning. 9. Seks tjenesteboliger til cheferne blev bygget i 1934, og er nu helt væk fra lufthavnen. Jeg kan se foto stammer fra min gode ven Johannes Thinesen. Han var linktræner her i Kastrup. - Hilsen fra Poul Broholm - " [Anm. Poul har arbetat länge inom brandförsvaret på Kastrup, och är en stor entusiast för Kastrups historia.] |
Bild 1. Kastrup flygplats 1946. SFF Fotoarkiv. Siffror av Poul Broholm. Originalbilden utan siffor finns längst ner på sidan.
|
Bild 2. Kastrup land- och sjöflygplats, ur "Luftposten i Norden" av Lüning.
Luning_img007_Kastrup.jpg , Skannad direkt ur boken: Width=1759, Height=1118, visas här i 50%.
Jag tror att Bild 1 är tagen från stranden i övre vänstra hörnet av Bild 2.
Kastrup invigdes 1925 och byggnaden i mitten är äldsta stationsbyggnaden. Därovan en hangar för sjöflygplan.
Nedan t.v. bensinstation byggd 1934. Upp t.h. med vallgrav Krudthuset från 1789, restaurang och hotell.
Referens: Boken "Luftpostens historia i Norden" Örjan Lüning, gavs ut 1976. Den finns fortfarande att köpa hos:
› Sveriges Filatelistiska Förbund (www.sff.nu),
se även sidan: › Flygfyr 115 Hagshult
Bild 3. Kastrup, Köpenhamns lufthamn. En bild från SFF Fotoarkiv, SFF_002-1006567.JPG
Anm. Det är inte Klövermarken, som ligger 6 km längre norrut, och där fanns en tidig militär flypplats.
Bild 4. Kartor Kastrup och Amager järnväg
›
Amager jernbane - Syrevej-Kastrup - innehåller historik och bilder från den gamla Amager järnvägen.
Längst ner på sidan finns dessa två kartor över Kastrup flygplats 1938 och 1948 (okänt ursprung):
Bild 5. Karta från Kort- & Matrikelstyrelsen - Danmarks kartmyndighet, www.kms.dk ,
länkar se webbsida om flygled Danmark-Tyskland.
Kartan är från cirka 1930.
Bild 6. I Fotoarkivet anges: "Kastrup ??" och Kastrup är säkert rätt. Poul Broholm anger år 1946. SFF_002-1056967.JPG
Bildfråga 01 gällde ett sjöflygplan vid en strand och med en hangar i bakgrunden. Jag trodde länge att det var taget på Kastrup, men Erling Anderssen påpekade att detaljerna ej stämde. Han trodde mer på någon tysk sjöflygplats. När jag undersökt vidare så kom jag fram till Warnemünde sjöflygplats. Se vidare: › Bildfråga 01
Bo Justusson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @
Webb: justus.ownit.nu/flyg
Uppdaterad: 2013-09-11